5 december 2021

CMR-vrachtbrieven: al jarenlang onmisbaar in de transportwereld

1 min read
CMR

In 1956 werd er in Zwitserland een verdrag getekend door bijna alle landen in Europa en enkele landen buiten ons continent. Dit verdrag laat zich CMR noemen. Het gaat hier om een verdrag waarin afspraken staan omtrent goederenvervoer over de weg. Een van de gevolgen van dit verdrag was de totstandkoming van een vrachtbrief die ook de naam CMR zou gaan dragen. Dit is een vrij uniforme vrachtbrief die in verschillende talen is opgesteld, zodat transportbedrijven in zo veel mogelijk landen er gemakkelijk gebruik van kunnen maken. De verlader, oftewel de initiatiefnemer, is verantwoordelijk voor het leveren van zo’n CMR vrachtbrief bij een transport.

CMR

Hoe is het nu geregeld met de aansprakelijkheid?

Een van de belangrijkste dingen die met het omschreven verdrag is geregeld is de problematiek omtrent de aansprakelijkheid. Zo is afgesproken dat het vervoerdersbedrijf de aansprakelijkheid draagt vanaf het in ontvangst nemen tot het afleveren van de goederen. Soms kan een vervoerder zelfs aansprakelijk zijn voor geleden financiële schade door een te late levering, al zijn hier wel bepaalde limieten aan verbonden. Mocht duidelijk kunnen worden aangetoond dat vertraging of schade de schuld is van de afzender, dan zal deze aansprakelijk worden gesteld. Schade of vertraging als gevolg van overmacht of een ondeugdelijke verpakking zijn ook voor rekening van de afzender. Als ontvanger van goederen doe je er goed aan de lading zo snel mogelijk te controleren op schade. Na een week na ontvangst kun je namelijk mogelijk geen aanspraak meer maken op een schadevergoeding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *